ITALIEN

Godkväll på er & hoppas allt är bra!

Min dag har varit superbra, den började med frukost på sängen. Anledningen är att jag idag fyller 21 år, annars brukar det inte vara så lyxigt haha. Jag trodde jag skulle få en tråkig dag hemma själv för Victor ”åkte iväg till jobbet” imorse. Men så var det ju inte, han hade varit och handlat frukost åt oss. Vi hann även med en utflykt till Stora Fjäderholmen. Men men mer om min dag får bli i ett senare inlägg!

Jag tror jag har blivit kär i Italien och för första gången som jag varit utomlands så har jag nog aldrig tidigare känt att jag velat stanna kvar längre. Vi var ju där i 1 vecka och han se väldigt mycket men jag kände mig ändå inte ”klar” där. Resan började på Arlanda och jag var som vanligt när jag är på en flygplats orolig. Allt gick dock jättebra och det vet jag ju att det brukar göra men det är ändå en skräck för mig att kliva på det där planet.

Vi landade i Pisa runt halv 11 tiden på kvällen så det var mörkt ute och man såg inte värst mycket på bilresan från flygplatsen till huset som vi skulle bo i. Vi kom fram ganska snabbt till huset fast det var 6 mil, chauffören körde fort kan man säga. Väl framme fick vi en rundtur i det stora huset. Alltså det var riktigt stort och fint!Här har vi utsikten från mitt och Victors rum. Vi var superglada att vi fick ett rum på den här sidan av huset.

Vädret var inte helt på vår sida under veckan men dagen efter att vi kom ner så blev det en heldag vid poolen. Det lockade flera gånger att hoppa i poolen men det blev aldrig något bad för min del. Jag hade nyss varit sjuk och vattnet var svinkallt. Kände inte att det var värt det så förkylningen hade tagit om. På kvällen åt vi en god middag och planerade lite inför vandringen i Cinque Terre.Tog tyvärr inte så många bilder i huset, men hittade den här! Det var ett jättestort allrum med öppen spis. Såg dock mycket större ut i verkligheten, men det brukar ju oftast vara så. Här åt vi iallafall middag de flesta kvällarna då det var på tok för kallt för att sitta ute.

Dagen efter började vandringen i Cinque Terre, så vi fick ta tåget från ett ställe som hette Sarzana till La Spezia. Där köpte vi biljetter för tåget som man kunde ta mellan byarna och för själva vandringen. Många utav lederna som man kunde vandra på mellan de olika byarna var stängda så vi tog tåget bort till den sista byn för det var den enda som var öppen. Monterosso del Mar hette den byn. Husen i den byn var ganska utspridda och skiljde sig en del från de andra byarna.Vi gick ganska fort igenom den byn eftersom att vandringen till nästa by skulle ta runt 2,5h. Supermysig by och så typsikt italienskt. Man hade gärna satt sig där och tagit en pasta på någon mysig restaurang.

Vi började vandringen och herregud vilken fin natur det var runtomkring. Samtidigt som det var givande att vandra så var det extremt jobbigt på vissa ställen. Egentligen är det inte långt mellan byarna, men det blir det när man ska högt upp i berget och sen ner.

Bilderna får tala lite för sig själva och det visar långt ifrån upp allt som vi såg. Man måste nästan vara där för att se hur det verkligen ser ut. Det var magiskt och jag skulle lätt göra om den här vandringen. Önskar mig bara bättre kondition till nästa gång.

På den sista bilden så kan man se lite av byn Vernazza som vi var påväg till. När vi kom lite närmre såg det ut såhär…Det här var enligt mig en av de finaste byarna och speciellt när man såg den från den här vinkeln.När vi hade kommit ner i byn hittade vi snabbt en restaurang för vandringen gjorde oss ganska hungriga. Det blev italiensk pizza och några öl. Vi hann med en rundtur i hela byn innan vi tog tåget till Riomaggiore. Vi hyrde en lägenhet där så att vi nästa dag skulle hinna med resten av byarna.

Mer om resan kommer ni att få läsa i ett senare inlägg!

Kram på er! /Lollo

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )